Zohor - kríž pri stupavskom chotári

Na starej ceste do Stupavy, ktorá sa už zachovala len v niektorých úsekoch, je na hranici chotárov kamenný kríž. Je tu trochu zabudnutý a spustnutý, ale vcelku ešte v zachovalých tvaroch. Chýba kamenná tabuľka a iné nápisy na ňom nie sú.
Architektonicky najpríbuznejší kríž sa nachádza v Máste asi aj s rovnakou sochou Krista, nie je však datovaný. Ďalší podobný je až v Borskom Svätom Jure, podľa ktorého by sme mohli zohorský kríž datovať k roku 1870. Zohorský kríž je však oproti spomenutým výtvarne zdarilejší, hlavne zapracovaním reliéfov niekoľkých svätých do podstavca.
V gotizujúcom portáli je Panna Mária s prekríženými rukami. Z menších postáv je nespochybniteľný sv. Michal Archanjel s váhami a krátkym mečom. Napravo je svätec s bibliou, pod druhou rukou má možno dlhý záhyb hávu, ale ak by išlo o meč, bolo by to štandardné znázornenie apoštola Pavla. Jeho pendantom naľavo je útlejšia postava svätice asi s kvetom v ruke.
Tieto zobrazené postavy (mimo Panny Márie) sú najskôr patrónmi (po mene) neznámych zakladateľov kríža.

V roku 2024 sa vykonala obnova kríža reštaurátorským spôsobom. Za obnovou stál predseda OZ Zohor včera a dnes Roman Šimoník, ktorý nám zo sprievodného podujatia konaného pri príležitosti obnovy zaslal písomný a obrazový materiál, vrátane fotografií a reštaurátorskej správy.


Roman Šimoník: Stretli sme sa a naši predkovia by mali radosť...

Kríž z obdoba okolo roku 1870 je obnovený a zachránený pre budúce generácie.
Prvý ročník druhého cyklu podujatí Zohor včera a dnes priniesol čas na stretnutia a rozhovory.

V poradí už ôsme spoločenské podujatie Zohor včera a dnes (predtým bolo sedem podujatí prvého cyklu) sa uskutočnilo siedmeho septembra v parku pre obecným úradom resp. kostolom.
V príjemnej letnej atmosfére si mohli ľudia vypočuť a zaspievať country, folkové a trampské piesne spoločne s Hudobnou skupinou Návrat. Mali možnosť ochutnať päť druhov vynikajúcich rýb a guláš od Vínotéky Igora Kuchára, pivo od Staropramen Slovakia, kávu a čaje od spoločnosti Julius Meinl a víno od PD Mojmírovce. Navyše sa mali možnosť previezť na štýlovom automobile od spoločnosti PATAK Motors. Adriana Pataky z PATAK MOTORS v krátkej prezentácii odkomunikovala návštevníkom niekoľko zaujímavostí o automobile.


V druhom bloku podujatia vystúpil reštaurátor Ivan Pilný, ktorý sprítomnil informácie o priebehu obnovy Kríža postaveného okolo roku 1870.


Citácia z reštaurátorskej správy

1. CHARAKTERISTIKA PAMIATKY A JEJ STAV PRED REŠTAUROVANÍM

Architektúra objektu kríža je členená na štyri základné časti vysekané z troch druhov vápenca. Architektonická a sochárska výzdoba sa sústreďujú najmä na čelnú pohľadovú stranu orientovanú na severovýchod. Najspodnejšiu časť objektu tvorí kompaktná hmota jednostupňovej základne vysekanej z hutného tvrdého sivého kameňa z nízkou nasiakavosťou. Naň dosadá jednoducho členená soklová časť z hrubozrnejšieho vápenca svetlej pieskovej farebnosti. Sokel je na čelnej strane zdobený figurálnymi reliéfmi postáv svätcov – vľavo sv. Petra, vpravo sv. Pavla a v strede pod nimi sv. archanjela Michala. Medzi nimi bola pôvodne osadená nápisová tabuľka nesúca pravdepodobne meno objednávateľa a rok výstavby, ktorá však v minulosti celkom zanikla a tieto údaje sa nám nezachovali. Stredová časť architektúry je hmotovo najčlenitejšia a kamenársky a sochársky najprepracovanejšia – poňatá je v duchu neogotického tvaroslovia. Vysekaná je z jemnozrnného mäkkého vápenca svetlobéžovej farby, ktorého charakter umožňoval tvorbu jemných detailov. Túto časť tvorí mohutný blok s nikou (výklenkom) pre sochu Bolestnej Panny Márie, ktorý lemujú po stranách pilieriky (fiály), vztýčené na diagonálu a ukončuje ho osemboká vežička s cimburím. Nika je zdobená kružbou s trojlístkom (tzv. mníška)a trojuholníkovým štítom, ktorého vrchol s tzv. krížovou kyticou siaha až na telo vežičky. Vo vrchole vežičky je osadený kríž s vysokým reliéfom ukrižovaného Krista, vysekaný z rovnakého kameňa ako stredová časť architektúry.
Technický stav pamiatky pred obnovou bol havarijný, čo bolo výsledkom permanentného, dlhodobého pôsobenia biologických, fyzikálnych a antropogénnych činiteľov. Objekt výrazne poznačilo celoplošné zvetranie povrchu kamennej hmoty vplyvom poveternostných podmienok. Prejavilo sa to stratou ostrosti modelácie detailov sochárskej výzdoby ale i profilácie architektonických článkov. Povrch kameňa vykazoval tiež vysokú mieru celoplošného znečistenia voľným i viazaným depozitom. V zrážkových tieňoch boli prítomné aj sadrovcové krusty znečistené depozitom do čierna. Krusty uzatvárajú povrch kameňa a na ich rozhraní dochádza ku zadržovaniu vlhkosti čo prispieva k deštrukcii povrchu kamennej hmoty počas zimných mrazov. Povrch vápenca bol značne oslabený aj pôsobením mikroflóry (machy a lišajníky), ktorá na viacerých miestach vytvárala pomerne silné súvislé vrstvy porastu. V neposlednom rade k značnému poškodeniu došlo i vplyvom vandalizmu a s ním súvisiacich mechanických poškodení – odbité časti profilácie architektúry, zničenie nápisovej tabuľky a poškodenie postáv svätých na podstavci. Najväčšia miera vyššie opísaných poškodení sa prejavila najmä na stredovej časti architektúry (časť s nikou, fiálami a vežičkou) a to aj vzhľadom na vlastnosti použitého kameňa. Vplyvom poškodení sa narušila i statika kríža osadeného na čap vo vrchole vežičky, pred demontážou sa nakláňal dozadu. V hĺbkach profilácie objektu sa nachádzali i zvyšky rôznych sekundárnych povrchových úprav – náterov. Z malého množstva fragmentov nebolo možné rekonštruovať stratigrafiu vrstiev ani pôvodnú farebnosť a vzhľad objektu.

2. POSTUP REŠTAUROVANIA A POUŽITÉ TECHNOLÓGIE

Primárnym cieľom reštaurovania predmetnej historickej pamiatky bolo predovšetkým zastavenie degradačného procesu, konsolidácia hmotnej podstaty diela a zlepšenie jeho vizuálnej stránky s rešpektom k výtvarným a historickým hodnotám originálu. Práce realizovali v rokoch 2022 – 2024 traja reštaurátori. Mgr. art. T. Ovsianka zaobstaral komplexné reštaurovanie vrcholového kríža, ktorý po demontáži previezol do svojho ateliéru. Zvyšnú časť objektu reštaurovali in situ Mgr. art. P. Gregvorek, ktorý zabezpečil jeho očistenie, dezinfekciu a konzervovanie (petrifikáciu), následnú tvarovú rekonštrukciu architektúry a sochárskej výzdoby realizoval Mgr. art. I. Pilný.
Objekt bolo nevyhnutné v prvom rade celoplošne očistiť od značného povrchového znečistenia– voľného i viazaného depozitu a silného porastu v podobe machov a lišajníkov, a tiež zvyškov sekundárnych náterov. Čistenie prebiehalo mokrým procesom a mechanicky za použitia kief rôznej tvrdosti, tiež s použitím kombinácie čistiacich prostriedkov na kameň od firiem Keim a Remmers štandardne využívaných v praxi pamiatkovej obnovy (odstraňovač náterov AGE, Fassadenreiniger Paste – Clean FP, ...). Za účelom likvidácie zvyškov spór a koreňového systému mikroflóry v štruktúre povrchu kamennej hmoty sa povrch celého objektu ošetril náterom biocídneho prípravku BFA od firmy Remmers. Následne sa povrch kamennej hmoty celého objektu celoplošne stabilizovala spevnil použitím petrifikačného roztoku na báze organokremičitanov (KSE 300 od firmy Remmers).
Na tmelenie a tvarovú rekonštrukciu poškodenej profilácie sa použili minerálne tmely, ktoré sa štruktúrou a farebnosťou prispôsobil originálu. V prípade vrcholového kríža boli použité tmely značky Restauriermörtel od firmy Remmers. Na architektúre podstavca sa použil tmel na vápennej báze viac vyhovujúci práci v teréne – zmes plniva a pojiva v pomere 3:1.Plnivo tvoril jemný kremičitý piesok a preosiata vápencová drvina. Ako pojivo sa použilo prírodné hydraulické vápno (CALCIDUR NHL 3,5) s bielym cementom (3:1). V mieste väčších výpadkov bola pod tmely použitá nerezová armatúra.
Miera tmelenia a tvarovej rekonštrukcie zohľadňovala vek pamiatky a jej trvanie v čase. To znamená, že v častiach, ktoré boli menej poškodené – spodná základňa a sokel – nebolo cieľom celkom zahladiť a potlačiť všetky prejavy povrchového zvetrania kameňa ale vytmelili a rekonštruovali sa len tie detaily a poškodenia, ktoré mali povrch architektonických článkov opticky sceliť. Tam kde si miera poškodenia vyžadovala väčší rozsah tmelenia a rekonštrukcie takmer v plnom rozsahu povrchu – napr. stredná časť architektúry s nikou, vežičkou a fiálami, tiež postavy svätcov – rekonštruované povrchy sa prispôsobili vzhľadu dochovaných vyššie opísaných častí. U celkom zaniknutých detailov ako napr. v prípade figurálnych reliéfov postáv svätcov a Panny Márie, či tzv. krížovej kytice sa vychádzalo z iných dochovaných historických analógií. Zaniknutú podobu ukončenia fiál bolo možné aspoň čiastočne rekonštruovať aj na základe dochovaného úlomku, ktorý sa podarilo nájsť v blízkosti objektu.
Na základe konzultácii so zástupcom objednávateľa sa dohodlo, že na objekte bude aplikovaná povrchová úprava krycím náterom imitujúcim vzhľad vápenného náteru. V otázke farebnosti náteru piliera sa zohľadnili hľadiská výtvarné, historické i krajinotvorné (okolité prírodné prostredie) a symbolické. Vrcholový kríž aj s figúrou Krista sa natrel monochrómnym náterom lomenej bielej až sivobielej farebnosti, na zvyšnú časť architektúry vrátane sochárskej výzdoby sa použil celoplošne monochrómny náter svetlo okrovej farebnosti. Na nátery sa použila silikátová farba SOLDALIT od firmy Keim, ktorá sa naniesla v dvoch vrstvách. Na záver bola osadená nová nápisová tabuľka z lešteného sivobieleho kameňa s pozláteným nápisom.

Na obnovu pamiatky bolo nutné zabezpečiť potrebné financie a špičkových reštaurátorov na jej opravu, čo bola nie ľahká úloha.
Ďakujem sponzorom, ktorí prispeli na obnovu zohorskej pamiatky, ktorá skrášľuje náš chotár.
Sú to: Bratislavský samosprávny kraj, Obec Zohor, DANUBIUS FRUCT s.r.o. Dunajská Lužná, FRUMENTO, s.r.o. Zohor, FirstFarm Agra M s.r.o. Malacky, manželia Jaroslava a Pavol Pivákovci, Kamenárstvo Šamorín s.r.o., Ing. Renáta Duffeková, Monika Jurkovičová, rodina Osvaldíková, rodina Šimoníková a OZ Zohor včera a dnes.
Kníhtlači Gerthofer ďakujem za prípravu grafických podkladov. Súčasne sa chcem poďakovať ľuďom, ktorí svojim ústretovým vkladom, buď prácou, mechanizmami a samozrejme svojim voľným časom, prispeli ku úspechu renovácie. Sú to: Pavol Rybár, Libor Matlovič, DHZ Zohor - Róbert Bojkovský a Katarína Velschmidtová, Martin Beseda, Marián Braunecker, Jozef Braunecker a Rudolf Haramia.
Veľká vďaka patrí reštaurátorom za ich precíznu a odbornú prácu a to Mgr. art. Petrovi Gregvorekovi, Mgr. art. Tomášovi Ovsiankovi a Mgr. et Mgr. art. Petrovi Pilnému.
Navyše pracovníci Technických služieb Zohor, príslušníci obecnej polície, Pavol Rybár, Libor Matlovič a ďalší pomáhali pri uskladnení a inštalácii hlavice na Stĺp Svätej Trojice, ktorý je v parku pred kostolom resp. obecným úradom.
V tomto roku bude dokončená obnova kríža, ktorý je pri kruhovom objazde smerom na Láb. V roku 2025 je v pláne obnova kríža pred železničným priecestím smerom na Láb. Ostáva nám však navyše realizovať projekt spevnenia základov Kaplnky sv. Rozálie za kultúrnym domom. Ide o najstaršiu kaplnku v Zohore. Je v havarijnom stave a postupne sa rozpadá. Sv. Rozália je patrónkou - ochrankyňou pred epidémiou moru a inými nákazlivými chorobami. Kaplnka Bola postavená v r. 1832 na cholerovom cintoríne ku jej úcte a jej orodovaniu, aby sa predišlo k úmrtiam na nákazlivé choroby a ku ucteniu si Zohorčanov, ktorí zomreli na túto chorobu vo viacerých vlnách. Napriek veľkej snahe sa nám nepodarilo zohnať financie na spevnenie základov.
Na záver mi dovoľte vyjadriť presvedčenie, že sa nám spoločne podarí obnoviť a zachrániť ďalšie zohorské pamiatky v nasledujúcich rokoch.


Ing. Mgr. Roman Šimoník
Predseda OZ Zohor včera a dnes,
iniciátor a koordinátor obnovy

 

Zohor - kaplnka sv. Rozálie (1832)
Zohor - kaplnka sv. Jána Nepomuckého (1894)
Zohor - kaplnka sv. Izidora
Zohor - sv. Florián (1902)
Zohor - sv. Florián (1737)
Zohor - sv. Vendelín (1841)
Zohor - sv. Jozef (1883)
Zohor - sv. Anton Paduánsky
Zohor - Najsvätejšia Trojica (1871)
Zohor - Pieta (1816)
Zohor - sv. Margita (1874)
Zohor - Svätá rodina (1907)
Zohor - Lúčenie Ježiša s matkou (1912)
Zohor - Korunovanie Panny Márie (1884)
Zohor - Božské srdce (1922)
Zohor - kríž (okolo 1900) za obcou
Zohor - liatinový kríž (1999) za obcou
Zohor - kríž (1970) za obcou
Zohor - kríž (1949) v chotári
Zohor - kríž (1928) za obcou
Zohor - kríž (1912) za obcou
Zohor - kríž (1911, 1999) za obcou
Zohor - kríž (1904) na Kvetnej ulici
Zohor - kríž (1832 ?) v chotári
Zohor - kríž (1832 ?) pri kaplnke sv. Rozálie
Zohor - kríž (1823) za obcou
Zohor - kríž (1822) na Bratislavskej ulici
Zohor - kríž (1829) na cintoríne
Zohor - kríž (1742) pred kostolom
Kamerové systémy